Totalt
    Vis handlekurv
    files/innholdssider/john_idar_artikkel.jpg

    Sertifisert kursholder

    Det har i sommer surret rykter om sertifisering i gangene her, så etter ferien tok jeg tak i produktsjef for L-Acoustics og DiGiCo, John Idar Bakke, for å få vite litt mer om dette.

    Og ganske riktig, John Idar bekrefter at han rett før ferien ble sertifisert som kursholder for L-Acoustics i Norge. Det innebærer at han kan holde kurs, og deltagerne vil i etterkant få en offisiell sertifisering fra L-Acoustics.

    Det er jo utrolig kult, hva skal til for å komme på det nivået du er på nå, lurer jeg?

    Da må jeg tilbake til Ålesund for 28 år siden. – forteller John Idar. Starten var som lydtekniker i det lokale tensingkoret og videre til å jobbe i det små for Ålesund Lyd.

    Ilddåpen kom i 93 og 94 da John Idar reiste som tekniker for Hellbillies, og kjørte land og strand rundt i en gammel, sliten Mercedes 613. Han gjorde om lag 70 jobber med disse gutta i store deler av landet. I den perioden lærte jeg mye om både yrket og bransjen, forteller han.

    - Veien gikk videre til Oslo og jeg kom raskt inn i miljøet på Smuget via min gode venn Kåre Lystad,som da var teknisksjef. For å gjøre en lang historie kort, så overtok jeg etter hvert som teknisk sjef på huset, og ble der i vel fire år. I 2003 hadde jeg ansvar for design, salg og leveransen av nytt lydanlegg til Rockefeller, det førte til jobb som teknisk sjef på Rockefeller, hvor jeg var frem til jeg startet i Scandec Systemer.

    Hos Scandec jobber John Idar som produktsjef for L-Acoustics og DiGiCo. Han har også tidligere gått på Kudo, K1 og K2 kurs hos L-Acoustics. I tillegg har han «Variable curvature line source» kurset (level 2) samt noen andre mer spesifikke kurs i sammenheng med disse nye sertifiseringene.

    Han har de senere årene jobbet tett med både installasjons- og touringavdelingene hos
    L-Acoustics, og spisset detaljkunnskap rundt produktene og verktøyene deres. I tillegg har han også gjort en god del installasjoner, demoer og systemdesign med disse verktøyene.

    Hands on

    Jeg har registrert at John Idar stadig er på farten og ber han fortelle litt mer om det.

    - Ja, det stemmer at det har blitt en del prosjekter opp igjennom disse årene, bekrefter han. Det er ute i feltet vi kan teste ut det som vi designer på kontoret. L-Acoustics har ett veldig fint designverktøy som heter Soundvision. Det er blant annet bruken av denne programvaren jeg lærer videre til kursdeltagerne.

    John Idar har alltid jobbet parallelt som freelance lydtekniker, og hadde det også som hovedjobb i noen år. Han har reist mye i både inn- og utland med diverse artister.

    - Jeg hadde blant annet gleden av å få reise med både Seigmen og deLillos på diverse festivaler i fjor sommer. I tillegg har jeg også vært innom NISS som sensor på eksamen i konsertlyd ved noen anledninger. Ved å ha en fot innenfor miljøet blir jeg også flinkere til å forstå kundene mine og vite hvilke utfordringer man støter på i denne bransjen, sier han.

     


    Hva består kurset av?

    Kurset er lagt opp i forskjellige deler, og går over to dager eller mer for de som ønsker å utvide med flere systemer. Kurset den første dagen heter «System fundamentals», og gir en gjennomgang av de to programmene vi bruker til design og utførelse av en produksjon med
    L-Acoustics-systemene. Første del tar for seg Soundvision-programmet, L-Acoustics’ 3D simuleringsprogram der vi legger inn relevante data for spillestedet, og høyttalerne vi har til rådighet. Denne delen tar omlag halve dagen. Kursdeltagerne får da en innføring i programmet. I tillegg får de et par øvelser, der de får jobbe på egen hånd steg for steg. Den andre delen tar for seg system og forsterkerplattformen. John Idar går også igjennom ett systemeksempel i LA-Network manager, kontroll og overvåkningsprogrammet.

    Dag to går mer spesifikt inn på de forskjellige systemene. Den dagen heter enkelt nok
    «K-System». John Idar er sertifisert for å holde kurs på Kiva, Kara, Kudo og K2 systemene. Det er satt av en dag til hver av disse systemene. Kursdeltageren må derfor velge hvilke av disse systemene det er mest hensiktsmessig å delta på. Foreløpig har vi ikke lagt noen plan på hvilke kurs vi kommer til å holde, eller hvor ofte. I første omgang vil vi nok kun holde Kudo og K2 kurs hos de utleiefirmaene som har systemene, og eventuelt ved behov. Men Kiva og Kara kurs planlegger vi å holde hos Scandec med jevne mellomrom.

    Den mer observante leser vil nå kanskje påpeke at vi ikke har kurs for koaksial-systemene, samt ARCS II og ARCS Wide og Focus. Til det, så sier John Idar at System Fundamentals kurset dekker nok til at man kan bruke disse systemene. Han anbefaler da deltagerne å eventuelt henge seg på ett av de andre K-System kursene som påbygning, dersom de føler behovet er der.

    Fordelen med å ta kurset i Norge

    Fordelen med å ta kurset med John Idar, er jo at man «slipper» å ta turen helt til Paris. I tillegg blir materialet fremført på norsk, som gjør det enklere å lære. Det er også klart bedre økonomi for kunden at jeg kommer til deres lokaler, fremfor å sende hele staben til Paris, sier John Idar.

    Du sier her i Norge, vil det si at vi også kan tilby disse kursene utenfor Oslo-gryta? Spør jeg.

    Ja, det stemmer. Det er riktignok noe infrastruktur som må være på plass for å kunne holde K-System kursene. Og i tillegg må vi selvsagt ha tilgang til ett visst antall kasser av gjeldende system. Men tanken er å tilby dette også andre steder. For effektivitetens skyld, er det satt ett tak på 12 deltagere per kursdag. Man må også naturlig nok ha gjennomført System fundamentals kurset før man eventuelt kan gå på K-System kursene.

     

     

     

    L-Acoustics sin kursfilosofi

    L-Acoustics har i mange år hatt ett stort fokus på å utdanne teknikere i å benytte systemene deres. Dette stammer fra begynnelsen av 90-tallet da de lanserte V-DOSC systemet. Det var ett helt nytt og grensesprengende system, med en teknologi som verden ikke hadde sett før i denne skalaen. Før dette kom, var alle opplært til å henge opp svære point source systemer, så da L-Acoustics kom med ett system bestående av x-antall bokser hengt over hverandre (i dag kjent som line array) var nok ikke det alltid like enkelt å skjønne. John Idar husker fortsatt sin første opplevelse med dette systemet en gang på 90-tallet, så det har klart satt sine spor. For den som er mer interessert i å lese litt om historien bak, er det en fin artikkel her:
    http://www.l-acoustics.com/721-lighting-&-sound-international-tech-trail.html


    Hvem passer disse kursene for?

    -Kursene passer for alle som interesserer seg for lyd, og som ønsker å lære mer av faget. Kursene er selvsagt spisset inn mot L-Acoustics produktene, men jeg tørr påstå man får en økt forståelse for systemdesign etc. ved å delta på disse kursene, samt å bruke verktøyene senere, avslutter John Idar med et smil.

     

    Les mer om kursene

     

    Har du spørsmål om produktet?