Totalt
    Vis handlekurv
    Kjære kunde. Vi pusser opp nettsiden vår, og i den anledning kan det vise feil lagerbeholdning på noen av våre produkter. Kontakt vårt kundesenter for hjelp!
    files/Nyheter/Per_Johnsbråten/Per_hovedbilde.jpg

    Intervju: Per Johnsbråten

    Med en tidlig fascinasjon for knapper og lyd ble det en naturlig karrierevei for Per Johnsbråten. Bli bedre kjent med en av Scandecs teknikere her. 

    I Covid-vennlig stil smiler Per Johnsbråten fra kjøkkenet i huset han bor i et Teams møte. På spørsmål om hvor han kommer fra, så slår han umiddelbart om dialekten og svarer "Je kjem ifra Ringsaker" overbevisende nok til at man tenker at det sikkert stemmer. Men det viser seg raskt nok at Per er en (spøkefull) mann med røtter mye nærmere Scandecs lokaler, nemlig i Prinsdalen. Her har han bodd i det samme huset i hele sitt liv, både i barndommen etter hvert med sin egen familie bestående av kone og to barn. "Vi har bygget på og bygget på etter hvert som behovet har meldt seg," forteller han med et smil.

    Med en tidlig interesse for det han selv kaller for "knapper, lyd og duppeditter" valgte Per å utdanne seg som radio- og tv-reparatør. "Jeg var veldig fascinert av det at man kunne trykke på en knapp for å utløse en funksjon", forteller han.


    Per fikk tidlig interesse for knapper og lyd. Her er han i studio som ung. 

    Etter skolegangen startet Per å jobbe på selveste Nationaltheatret, opprinnelig i avdelingen for lys. "Men etter hvert begynte jeg å hjelpe til med å reparere ting i lydavdelingen, og ettersom jeg hadde den bakgrunnen jeg hadde så sklei jeg rett inn der. Det endte med at jeg var sjef for lydavdelingen i 10 av de 20 årene jeg jobbet der".

    Å jobbe på Nationaltheatret for 20 år siden betyr naturlig nok at Per har vært kollega med mange storheter, som for eksempel Wenche Foss og Per Aabel. "Det var en morsom tid, og det var jo noen underlige skruer som kunne fortelle mye rart når man satt og pratet med de."

    Det betyr også at han har vært med å kjørt lyden på store forestillinger. "Det var ikke så mye mikrofonbruk på den tiden, det var akustisk tale. Men det var mye avanserte lydeffekter, og lyd rundt omkring i rommet. Vi brukte spesialmiksere som var spesielt egnet for teatret, med få innganger, men 40 utganger, så vi kunne kjøre lyd hvor som helst i teatret. Det var alt fra programmering, til å faktisk lage lydene som ble brukt i forestillingene. På den tiden måtte alt spilles inn på en flersporsmaskin, også måtte det klippes fysisk sammen med tape. Det var litt andre tider," ler han.

    Mot slutten av 1990-tallet hadde Per kontakt med Scandec og Håkon Bjartveit, i forbindelse med at med kjøp av lydutstyr. Det ble nevnt at Scandec lurte på å utvide staben, og i 1998 startet Per som Servicetekniker i Scandec. "Morten Andresen hadde nettopp startet. Kjell Bråthe og Håkon Bjartveit hadde vært på teknisk avdeling i mange år allerede, og det dro vi mye nytte av. Og vi er alle sammen i Scandec enda," påpeker Per. "Det er nok fordi det har vært et så godt miljø, både sosialt og faglig. Man har alltid følt at man er en del av et team, og at vi kan spille på hverandre i ulike situasjoner. Da har man jo ikke lyst til å finne på noe annet."


    Som tekniker i Scandec har Per en varierende hverdag, med mange forskjellige oppdrag og forskjellige kunder. 

    Som en del av teknisk avdeling i Scandec er Per mye ute hos forskjellige kunder for idriftsettelse, programmering, kvalitetssikring, årskontroller og service. "Jeg gjør mange forskjellige jobber og så lenge jobben blir gjort ordentlig og kunden er fornøyd, så er jeg fornøyd. Da er det gøy på jobb!"

    På fritiden er Per en habil golfer og kan vise til et hcp på rundt 10. Han bruker mye tid på Grønnmo golfbane, hvor han er medlem. "Golf er en fin avkobling hvor man får gått litt og holdt seg i form."

    I tillegg trives han godt med å pusle med små og store prosjekter i hagen ved huset i Prinsdalen eller på hytta på Ringsakerfjellet.  

    Har du spørsmål om produktet?