Totalt
    Vis handlekurv
    Kjære kunde. Vi pusser opp nettsiden vår, og i den anledning kan det vise feil lagerbeholdning på noen av våre produkter. Kontakt vårt kundesenter for hjelp!
    files/Nyheter/Terje_Hvam/Terje_skjerm.jpg

    Intervju: Terje Hvam

    Med vår nysatsing på lys og rigg har vi hatt gleden av å få Terje Hvam med på laget! Bli bedre kjent med han her.

     

    Terje er vokst opp på Smestad, hvor han gikk på samme skole som kronprins Haakon Magnus og Martha Louise. Det ble også på denne skolen at Terje fikk smaken på det å arrangere events. "Jeg begynte å spille i rockeband i femte klasse. Vi var store fan av Ramones, så det ble mye punkrock", forteller Terje. "Det var også derfor jeg var med å arrangere min første skolekonsert i 1987. Det kom 1000 mennesker og vi tok 25 kroner i døra. Det ga mersmak", sier han med et smil.

     

    Høyt aktivitetsnivå

    I 1988 kjøpte Terje sitt første PA-anlegg, og deretter fulgte en serie med skolekonserter rundt i hele Oslo Vest, hvor det ble booket inn lokale band. "Det kom masse folk, det ble mye rabalder, og vi tjente bra med penger. Det var andre tider hvor det var lov til å røyke og drikke inne. Det var ganske rølpete, men mye god stemning", mimrer Terje.

    Etter hvert som gymnaset og russetid nærmet seg fortsatte Terje med å arrangere både konserter og revyer, og det var også på denne tiden han startet med lys. "Jeg kjøpte inn parkanner og grisetryner til utleie i 1991, og fikk også ansvaret for lyset i disse arrangementene".

    Terje er en mann som har gjort mye, og etter gymnaset startet han på Blindern og tok forberedende og informatikk. Parallelt med dette flyttet han inn i Oslo Ridehus med samboer, kjøpte dressurhest og drev litt med konkurranser, i tillegg til og fortsatt drive med lydutleie. "Det er en del glidende overganger i den perioden", ler han.


    På jobb med Antonsen og Golden

     I 1993 startet Terje å jobbe på Hovseter Fritidsklubb, hvor han jobbet som utekontakt for barnevernet i tillegg til å drive fritidsklubb. "Her satt jeg på et bittelite kontor med Atle Antonsen, som var utplassert på fritidsklubben etter å ha nektet militæret. Vi følte det var litt for mye discomusikk på fritidsklubben og satte derfor i gang med å bygge en rockescene", forteller Terje, som også kan legge til at Johan Golden ble ansatt like etter. "Det er jo mulig at Misjonen på P4 ikke hadde blitt noe av om det ikke var for det", ler han.

    Terje ble også kjent med Arne Sæter i Propell PA, som var en stor aktør innen lydanlegg og utleie på tidlig 90-tall, og han startet med oppdrag her. "Jeg ble fort kastet ut i veldig store lydproduksjoner, og var på turne med blant andre Smokey, Coolio, Jørn Hoel og Steinar Albrigtsen. På den tiden fantes det ikke bevegelige lys, det var ofte bare enkel lyssetting som ble gjort av oss som jobbet med PA".

    "Det var også på denne tiden jeg har mitt første minne av Scandec. Jeg drev mye med monitorlyd, og i Propell PA hadde vi Electro-Voice. Jeg blåste av noen 15 tommere støtt og stadig, så jeg husker jeg sto på rampa i Scandecs tidligere lokaler i Sam Eydes vei for å hente nye." Terje mimrer også tilbake til 1997, da de hadde spart opp nok midler til å kjøpe inn et av Norges første L-Acoustics ARCS systemer.

     Han har alltid vært glad i å vite hvordan ting fungerer, og med bakgrunn i dette startet Terje i 1998 på en treårig udanning som programingeniør ved Lydskolen. "Jeg hadde lyst til å kombinere praktisk erfaring med teori!"

     

     

    Lys og design

    Det var i sin rolle som leder for utleieavdelingen til Multitechnic at Terje for alvor startet med lys! "Teknologien for bevegelige lys var blitt mye bedre på tidlig 2000-tallet, og man fikk på plass noen bransjestandarder og drivende personer som endret gamet for lys på norske eventer", forteller han. Han så også behovet for visualisering av produkter til salg og med bakgrunn i dette startet han sitt eget konsulent selskap hvor han opererte som bindeledd mellom teknisk leverandør og eventbyrå.

    "Konsulentselskapet ble etter hvert kjøpt opp av d’light v/Morten Bakke, som i praksis betød at d’light også fikk muligheten til å tilby sine kunder utleie av AV teknisk utstyr, forteller Terje, og ramser opp både design, prosjekt, utleie, scenografi og lyssetting som en del av hverdagen i d*light. Senere gjennomførte d’light og Lydpartner en fusjon, som ble starten på Bary AS. "Vi pushet grenser for hva som var mulig å få til, blant annet med de største Karpe konsertene i spektrum, og var rigget for de aller største arrangementene. Det var mye moro!".

    Bary, som i 2020 var innfusjonert med Spekter lys og scene, gikk inn i 2020 med fulle kalendere. "I løpet av et døgn hadde alt forandret seg. Det ble prøvd ut mye forskjellig, men i mai så man ingen annen mulighet enn å begjære oppbud som følge av konsekvensene av CoVID-19", forteller Terje.

    I den sammenheng gjorde Spectre og Scandec en avtale om overtakelse av deler av varelageret med godkjenning fra involverte agenturer, og Terje fikk tilbud om å være ansvarlig produktsjef for disse i Scandec. "Det er jo litt rart å bare ha møtt en håndfull av de ansatte fysisk ettersom alle er på hjemmekontor nå, men det er en veldig spennende bedrift å komme inn i", sier Terje. "Det er jo utrolig mye kompetanse i Scandec, og det å få være en del av en ny satsing slik at vi kan levere komplette løsninger er en oppgave jeg trives bra med". 

     

    Seiling og familie
    Når Terje skal slappe av og finne roen drar han med samboer og to små sønner ut på seiltur! "Jeg fikk min første seilbåt da jeg var 6 år, og etter det var jeg hekta", forteller Terje, som også konkurrerer med vind i seilene. "Det blir konkurranseseiling både for Kongelig Norsk Seilerforening som mannskap på en J70, og Asker seilforening med egen båt, eller som mannskap."

     

    Har du spørsmål om produktet?