Totalt
    Vis handlekurv
    files/Nyheter/35_år/GammelAnnonse_2.jpg

    35 år med lyd og bilde!

    Det har alltid handlet om lyd, bilde og gode opplevelser i Scandec. Vi har tatt en prat med Idrett & Anlegg i forbindelse med vårt 35-årsjubileum. 

    Scandec har levert lyd og bilde i 35 år

    Det har alltid handlet om lyd, bilde og gode opplevelser i Scandec. Gründer Håkon Rønning har den samme grunntanken nå som da han med flere startet bedriften i 1984.

    – Vi var opptatt av å holde tak i utviklingen, bygge systemer og forhandlernettverk som klarte å få de gode produktene og systemene ut i markedet – først og fremst for å tilfredsstille kundenes behov, forklarer Håkon om visjonen bak oppstarten av selskapet.

    Scandec kom i gang med høyttaleranlegg og intercom, var en snartur innom telefonsystemer da telemonopolet ble oppløst, inntil det ble fullstendig klart for gründerne at det var lydanlegg (audio) som lå nærmest til hjertet.

    ­ – På 80- og 90-tallet utvidet vi stadig mer, fikk med oss flere produsenter på laget og kunne by på en mye større bredde av distribuert lyd, talevarsling, faste og trådløse mikrofoner og profesjonelle lydanlegg (PA-anlegg). Det ga oss et solid fundament da kravene hjemme hos folk flest ble atskillig større, både til lyd, bilde og opplevelse, fortsetter han.

    Profesjonalitet har stått sentralt i bedriften, og etter flere gode erfaringer meldte Scandec seg på i kampen om lydleveransen til OL på Lillehammer.

    – Det ble sølvmedalje, og det blir man ikke rik av. Men etterpå begynte det virkelig å skje mye.

    I tur og orden ble Scandec foretrukket av Ski-VM i Granåsen i 1997, og Aker Stadion i Molde. Da var kravene skrudd til på nytt. Lydopplevelsen skulle ikke stå noe tilbake for det man kunne oppleve utenlands. Steg for steg fikk bedriften store stadionanlegg i de store byene.

    – Da vi vant anbudsrunden og fikk tildelt oppdraget med installere lydanlegget til VM på ski i 2011 i Holmenkollen, var dette en stor leveranse for oss, røper Håkon Rønning.

    Han er opptatt av å trekke fram de 35 medarbeiderne i bedriften som bidrar til en utrolig stabilitet og kunnskapsbasert leveranse.


    Håkon Rønning nylig etter flytting til nye lokaler på Trollåsen i 2001. Rønning er en av Scandecs gründere. 

    – Det er trygt og godt å tenke på at vi har lagt stein på stein, utvist forsiktighet, og etablert en sunn økonomi som gjør at vi kan investere i gode medarbeidere, godt lagerhold og god servicegrad, sier gründeren, og legger vekt på at nettopp grunnen til at Scandec ikke finnes over alt i landet rett og slett handler om at det er de mange forhandlerne som skal være serviceleddet og kontakten med kunden – fordi det skal ligge så nært som mulig.

    Scandec er en helt uavhengig leverandør som ikke er eid av en produsent som gjør selskapet merkeavhengig.

    – Det gjør oss helt frie til å velge det vi vil, for å lage en riktig løsning for kunden. Det er ingen grunn til at kunden skal føle seg presset til andre valg, konstaterer Håkon Rønning.

    Bedriften er vant til å bistå i store og små leveranser, den foretar gjerne all prosjektering og beregning, bortsett fra på akustikk. Alle installasjoner gjøres av forhandlere og installatører.

    – Vi er både små og store. Vi leverer mer enn gjerne et lite speakeranlegg, like gjerne som vi er store på konsertlyd (PA-anlegg), og selger omfattende anlegg til utleiefirmaer.

    For å øke bredden er det fra 2008 og fram til dags dato blitt stadig flere leveranser som inneholder både lyd og bilde. Scandec er blitt en stor leverandør til kurs og konferanserom, via sine AV-forhandlere, i tillegg er skolesektoren med interaktive skjermer og undervisningsløsninger inne med en betydelig andel.

     

     

    Lyden av Holmenkollen 

     

    Kollen-brølet er legendarisk og helt spesielt. Men uten kompetansen til Scandec ville lyden i Holmenkollen aldri vært den samme.

    Se deg godt omkring neste gang du besøker nasjonalarenaen. På nær sagt alle kanter er det mulig å få øye på de svarte høyttalerkassene fra Electro-Voice som er montert høyt opp på master – plassert ute i all slags vær og vind, men alltid strategisk der de kommer best til nytte.

    Redder opplevelsen

    – Holmenkollen er noe helt spesielt for Scandec. Ikke bare har vi levert lydanlegget, men vi er også leid inn i ettertid for å være bindeleddet mellom arrangør og installasjon. Vårt motto er å levere kvalitet i hele lydkjeden, sier innovasjonssjef Hans Arne Mehus i Scandec.

    Selv har han atskillige timer sammen med lydutleieforhandler bak seg i kontrollrommet i Kollen. Der redigeres og tilpasses lyden etter alt det som skjer underveis i lufta eller på bakken.

    – Tåken i Kollen har flere ganger ødelagt for den visuelle opplevelsen, men da har vi klart å mikse en lyd som likevel har sørget for at de tilreisende har med seg noe godt hjem, fortsetter Mehus.

     

    Opptatt av kvalitet

    Uansett hvor du beveger deg er lyd med på å sette farge, få i gang følelser og humør, og være helt avgjørende når det gjelder hva slags inntrykk tilskueren eller lytteren skal sitte igjen med.

    – Folk er blitt vant til god lyd. Derfor kreves det litt ekstra når du først reiser deg opp fra godstolen for å gå på et arrangement. Da er det viktig for oss å levere, konstaterer salgsdirektør Kjell Haukelidsæter i Scandec.

    Han er veldig tydelig på at idrett og anlegg er viktig for det Kolbotn-baserte firmaet.

    – Vi har gjort veldig mange idrettshaller, alt fra gymsaler med to høyttalere til store anlegg. Det finnes veldig mange hverdager, vi liker oss ute i virkeligheten til idrettslag og foreninger landet rundt. Noen trenger bare en megafon eller en enkel installasjon, andre et mer omfattende system. Da fikser vi selvsagt det – ingen ting er for lite, og ingen ting for stort, konstaterer Kjell, med et smil.

     

    Et kompetansehus

    Scandec har i løpet av sine 35 år etablert en solid posisjon i markedet, først og fremst skapt gjennom de solide produktene og den kunnskapen medarbeiderne besitter.

    – Vi har en egen teknisk avdeling der mange av de ansatte har bakgrunn fra lyd og bilde, gjerne som lydteknikere. I tillegg er vi vant til å jobbe i grupper der man oppnår gode resultater sammen – nettopp fordi man er gode på å dele og tilegne seg ny kompetanse.

    «Team teknikk og design - Holmenkollen» ble ledet av Håkon Bjartveit, som både på denne installasjonen og andre «tyngre» anlegg, som for eksempel Vikingskipet, Ullevaal stadion, Brann stadion og Aker Stadion har spilt en vesentlig rolle med sin brede erfaring og tekniske kompetanse.

    Alt er et nettverk

    De fleste av våre teknikere har selv bakgrunn som lydtekniker og hadde tidligere alltid med seg loddetinn og loddebolt da han dro ut på jobb. Nå går det i nettverkskabler. Lyd er blitt mer og mer data.

    ­ – Infrastrukturen nå er et datanettverk. Lyd og bilde er borte fra analoge løsninger, og det gir oss en mye større fleksibilitet. Nå flytter vi bare med oss små nettverksbokser rundt for å tilpasse lyd og bilde der det skal være, sier Mehus.

    En slik infrastruktur gir både leverandør og kunder mye større grad av kontinuerlig kvalitetskontroll, siden hele kjeden fortløpende kan overvåkes.

    – Vi kan bistå kunden fra alle steder i verden, om det så skulle være tilkoblet wi-fi i et fly. Infrastrukturen gir oss muligheter til å gå inn, oppdage feilen og løse problemet.

     

    Distributør og medhjelper

    I tillegg til en stabil og kompetent gjeng med ansatte, er suksessoppskriften til Scandec å jobbe tett med lokale forhandlere i hele Norge.

    – Som distributør av utstyr leverer vi til forhandlere som har både tilknytning og gode relasjoner til sine nærmiljøer. I tillegg deltar vi gjerne i prosesser slik at installatøren og forhandleren kan levere sitt aller beste produkt ut til kunden, opplyser salgsdirektør Haukelidsæter.

    I prosessene kan Scandec blant annet prosjektere, beregne lyd, tegne og dokumentere, i tillegg til å veilede i installasjonen og bidra i sluttføringen sammen med installatør og forhandler.

    – For at oppdragene skal bli vellykkede er vi helt avhengig av trygge og gode partnere som har levert virkelig gode varer, som eksempelvis Electro-Voice. Det er fortsatt viktig for oss å lage gode relasjoner til våre produsenter og leverandører, det innebærer også at vi kan få til et samspill der vi faktisk kan påvirke utviklingen på produktene, sier salgsdirektør Kjell Haukelidsæter.

    Scandec står trygt på sine 35 år med erfaring. Nå er blikket rettet framover.

     

     

    Av: Geir Christiansen

    geir@askmedia.no

     

     

     

    Har du spørsmål om produktet?