Skip to main content
Til toppen

Scandec er distributør for lyd, lys og bilde i Norge, og representerer pr i dag ca 40 leverandører fra Europa, USA, Japan og Kina.

Ved å være mellomledd mellom internasjonale leverandører og norske forhandlere, forplikter vi oss også på å gjøre vårt beste for å formidle viktig og riktig informasjon begge veier i verdikjeden.

Scandec tar miljø, etisk handel, menneskeverd og mangfold på alvor og gjør vårt ytterste for at de varer og tjenester vi formidler skal være produsert i gode og trygge rammer og at produksjon, transport og bruk ikke skal belaste miljøet mer enn absolutt nødvendig. Vi bygger vår virksomhet på følgende verdigrunnlag:

Våre kjerneverdier

  • Respekt: Vi behandler hverandre og alle våre kunder, samarbeidspartnere og konkurrenter med respekt. Vi tar avstand for alle former for diskriminering!
  • Kvalitet: Våre produkter og løsninger skal være av høy kvalitet og kundens behov kommer alltid først.
  • Kompetanse: Vi er en kompetansedrevet distributør- og systemleverandør med medarbeiderne som vår viktigste ressurs. Vi legger til rette for bred kompetanseheving for alle våre ansatte og samarbeidspartnere.
  • Samhold: Vi hjelper hverandre og fokuserer på samhold og godt arbeidsmiljø, slik at vi kan nå våre mål.
  • Samfunnsansvar: Sammen med våre samarbeidspartnere leverer vi høyest mulig standard med hensyn til etikk og miljø. Vi dokumenterer eget arbeid ved å være Miljøfyrtårnsertifisert, er stolt lærlingbedrift, og samarbeider med myndighetene for å utvikle trygge standarder innen våre fagfelt.
  • Innovasjon: Vi jobber kontinuerlig, sammen med våre samarbeidspartnere, for innovasjon og forbedring i alle våre prosesser, produkter og løsninger.

​​​​​Vår Code of Conduct

FNs bærekraftsmål, med fokus på mål nr

  • 3 - God helse og livskvalitet: Sikre god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder.  
  • 4 - God utdanning: Sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle.
  • 12 - Ansvarlig forbruk og produksjon: Sikre bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre.

Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven)


Code of Conduct

Scandecs Code of Conduct er styrende for virksomheten, gjennom et sett med forpliktelser og verdier:

  • Forpliktelse til våre kunder: Vi følger lovverk som støtter respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vår åpenhet og innsyn i virksomheten er i tråd med åpenhetsloven.

  • Forventninger til partnere og leverandører: Vi forventer at våre partnere og leverandører opprettholder høye standarder for forretningsintegritet, helse og sikkerhet på arbeidsplassen, menneskerettigheter, rettferdig behandling, miljømessig bærekraft og kamp mot korrupsjon.

  • Forpliktelse for leverandører: Vi krever at våre leverandører gir informasjon om bedriftsinformasjon, produktinformasjon, gjennomsiktighet i forsyningskjeden og etiske og miljømessige praksiser. Leverandører forventes å overholde internasjonale standarder og erklæringer om menneskerettigheter og arbeidsliv.

  • Handlinger ved brudd på forpliktelser: Vi tar brudd på forpliktelser på alvor og vil starte en dialog med leverandøren for å løse problemene.

  • Forpliktelser til miljøet: Vi er stolte av vår sertifisering som Miljøfyrtårn-sertifisert bedrift. Vi jobber aktivt for miljøvennlige og bærekraftige valg i hele verdikjeden.

  • Forpliktelser til medarbeidere: Vi setter fokus på god helse, livskvalitet og utdanning for våre medarbeidere. Vi tilbyr forsikringsordninger, fleksible arbeidsdager, kompetanseheving og et godt arbeidsmiljø. Vi er også opptatt av ansvarlig forbruk og produksjon, HMS og redusering av miljøpåvirkning.

Vår Code of Conduct er under revisjon hvert år.


Miljøfyrtårn

Vi ble sertifisert Miljøfyrtårn første gang i 2016, med fornyelse i 2019 og 2022.

Miljøfyrtårn er en nasjonal miljøsertifiseringsordning driftet av Stiftelsen Miljøfyrtårn. Stiftelsen ble opprettet i 2003 av sentrale organisasjoner i næringsliv og offentlig forvaltning. 

Miljøfyrtårn, som den første nasjonale ordningen i Europa, ble anerkjent av EU i 2017.  Dette beviser at at ordningen holder en høy miljøstandard og kvalitet på linje med internasjonale merkeordninger som EMAS og ISO 14001. 

Å være miljøfyrtårn forplikter oss som distributør til å gjøre gode vurderinger, der både miljø, økonomi og etikk skal tas hensyn til.

Vi forsøker stadig å forbedre oss, både gjennom eget forbruk av strøm og reisevirksomhet, påvirkning av leverandører, valg av produkter og gjennom opplæring.

Miljøfyrtårn innebærer også god kontroll på egen HMS og et god arbeidsklima blant våre ansatte.


Redusert forbruk 2022-2024

Som del av våre forpliktelser som sertifisert miljøfyrtårn, rapporterer vi årlig inn data om

  • strøm- og energiforbruk
  • reisevirksomhet
  • drivstoff- og energieffektivitet pr km/arealenhet
  • resirkulering og avfallshåndtering
  • sykefravær
  • klimagassutslipp

I denne visualiseringen har vi tatt utgangspunkt i noen av de viktigste dataene fra sist gang vi ble resertifisert som Miljøfyrtårn, i 2022 og fram til i dag. Tallene for 2024 ble innrapportert våren 2025. 

Alle tall stammer fra innhentede rapporter fra våre tjenesteleverandører, som energiselskap, reisebyrå, avfallshåndteringsselskap og tilsvarende.

 

Ved flytting av lager fra Trollåsen til Drømtorp på Ski i januar 2024, ble også teknisk avdeling flyttet av hensyn til både miljø og økonomi. På denne måten vil bygging av rack og reparasjoner av utstyr skje i tilknytning til lager, der produkter til disse formålene er lett tilgjengelig, uten behov for unødig transport.

Lagerflyttingen har også senket energieffektiviteten pr arealenhet kraftig. Et formål med lagerflytting var å få mer plass, spesielt til å ha en dynamisk lagerføring, der varer ikke har en bestemt plass. Det er vårt WMS som har kontroll på hvor ethvert lagerført produkt befinner seg til enhver tid.

Det er i 2024 etablert ladeplasser for private utslippsfrie kjøretøy for ansatte ved lageret på Ski og det er økt kapasitet for lading ved kontoret på Trollåsen i 2025.

Over: Klimaregnskap for Scandec, Scope 1-3 for 2015 - 2025. Utslipp pr år er redusert med 20% siden 2015, selv om omsetningen i bedriften er mer enn doblet i samme periode. Fra det høyeste utslippsåret 2017 er årlig utslipp mer enn halvert.


Transport

Scandec forsøker å ta hensyn til miljø og omgivelser, lokalt og globalt, i vår logistikk. Dette gjelder alle typer transport og reiser:

  • Alle tjenestereiser skal være strengt nødvendig og godkjennes av leder.
  • Innkjøp av varer til lager skal, så langt det lar seg gjøre, ta hensyn til bærekraftig volum, for å unngå unødig transport.
  • Alle lokale oppdrag, f eks årskontroller og befaringer, i det sentrale østlandsområdet skal foretas med utslippsfri transport.

75% av våre egne kjøretøy er helt ustlippsfrie i drift.

Vi tilbyr våre ansatte lading av el-bil, både ved kontoret på Trollåsen og ved lageret på Drømtorp.

Som hovedtransportør bruker vi Schenker, som har fokus på bærekraftig logistikk. 
Les mer om Schenker og bærekraft.

Vi bruker utslippsfri varetransport så langt det er logistisk mulig og fornuftig.


HMS og arbeidsmiljø

Scandec skal være en god og trygg arbeidsplass.

Vernerunde gjennomføres årlig, eller oftere ved innrapporterte behov. 

Vår HMS-håndbok regulerer 

  • Medvirkning
  • Opplæring
  • Medarbeidersamtaler
  • Sykefravær
  • Konflikthåndtering
  • Ferie
  • Varsling
  • Brannsikkerhet el-sikkerhet og beredskap
  • Vernearbeid og vernerunder

Det gjennomføres årlig førstehjelpeskurs i samarbeid med Blodstrupmoen.

Scandec har nulltoleranse for mobbing og trakassering, noe som gjelder internt, men også overfor våre leverandører og kunder.

Sosiale events, som morgentrening, pizzabakekurs og quiz med initiativ fra og ledet av kreative ansatte beriker arbeidsmiljøet. Vår årlige kickoff skal bidra både til læring og å skape fellesskap.


Åpenhetsloven

Åpenhetsloven forplikter oss som bedrift, både til å ta hensyn til miljøet, men også til gjøre vårt beste for at alle som har vært del av produksjon og transport av produktene vi formidler har gode arbeids- og levevilkår.

Vår virksomhet fordrer seriøsitet og at vi holder en høy etisk standard. Vi forventer også at partnere, leverandører og kunder utfører sine forretningsoperasjoner i samsvar med internasjonalt anerkjente prinsipper og prosesser for ansvarlig forretningsatferd.

Vår årlige redegjørelse om arbeid med Åpenhetsloven er forankret i Scandecs styre.

 

Dersom du mistenker brudd på grunnlegende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i alle ledd av vår virksomhet, både hos oss, våre produsenter eller våre forhandlere, meld fra til oss!


Leverandører

Vi jobber kontinuerlig med forbedringer i verdikjeden, sammen med våre leverandører av produkter, såvel som tjenester.

Miljø, bærekraft og gode produksjonsforhold er vesentlige faktorer som sjekkes når vi tar inn nye leverandører.

Scandec har en handlingsplan med tiltak overfor våre leverandører om vi på noen måte mistenker at det KAN ha skjedd brudd på Åpenhetsloven.

I ytterste konsekvens kan grove brudd få som følge at Scandec sier opp avtalen med en leverandør.

Scandec forventer at alle våre leverandører etterlever

  • EUs forskrifter om RoHS II (farlige stoffer), REACH (begrensning og forbud av kjemikalier) og PoPs (persistent organisk forurensning).
  • OECD sin Due Dilligence Guidelines som skal forhindre bruk av mineraler fra konfliktområder.
  • ILOs erklæring for grunnleggende rettigheter i arbeidslivet.
  • FNs barnekonvensjon.

Vi belønner leverandører som har 3. parts-sertifisering, som

  • EMAS
  • ISO 9001 (ledelsessystem for kvalitet)
  • ISO 14001(miljøledelse)
  • ISO 27001 (datasikkerhet)
  • produktsertifisering om miljøhensyn eller kvalitet

Lærebedrift

Vi er stolt lærebedrift og har som oftest to lærlinger innen faget dataelektronikk hos oss. 

Lærlingene jobber i team med erfarne teknikere, både inne på teknisk avdeling og ute på oppdrag.

Ferskeste fagbrev ble bestått i mars 2025.
Flere lærlinger har fått fast ansettelse i Scandec etter bestått fagbrev, mens noen har gått videre til å ta høyere utdannelse via Y-veien.

Scandec samarbeider med Akershus Fylkeskommune om rekruttering og oppfølging av lærlinger.


Miljøutvalg

Cornelia Dalgrav

CEO

Overordnet ansvar for bærekraft

Lars Persen

CMO

Ansvar for dokumentasjon og kommunikasjon

Elisabeth Bøvold

Økonomi og administrasjonssjef

Ansvar for rapportering 

Christine Haukelidsæter

Supply Chain Manager

Ansvar for leverandørkontakt

Tony Moflag

CTO / CIO

Ansvar for åpenhetsloven og systemer

Lenker
Min side